Van Vleeschwaar

De omzet van producten met een duurzaamheidskeurmerk is in vier jaar tijd meer dan verdubbeld. In 2014 werd iets minder dan € 1,9 miljard besteed aan deze producten, in 2018 is dit gestegen naar ruim € 4,1 miljard. Dit blijkt uit de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI.

In 2018 is de supermarkt-verkoop van voeding met een onafhankelijk gecontroleerd keurmerk voor duurzaamheid met 16% gestegen, oftewel bijna € 600 miljoen. Die toename is forser dan die van de totale markt, die 3,5% groeide. Het aandeel op het totaal is inmiddels opgelopen tot 17%. De Nederlandse consument koopt ‘gewoon’ steeds vaker voeding met een geborgde prestatie op het gebied van duurzaamheid.

Beter Leven, vleeswaren en varkensvlees
Het grootste keurmerk, met inmiddels ruim 1,8 miljard euro omzet, is het Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming. Dit keurmerk realiseerde de grootste groei (+25% en + € 364 miljoen) in 2018. De aandelen van producten met een keurmerk zijn het grootst binnen vis, eieren en vleeswaren waarin respectievelijk 70%, 67% en 41% wordt verkocht aan producten met één van de gemeten keurmerken. Bij vis gaat het over MSC en ASC, bij eieren, vlees en vleeswaren over biologisch en het Beter Leven keurmerk. Ook binnen de groep vlees bedraagt het aandeel inmiddels 30% en wordt invulling gegeven aan de vraag in de markt én maatschappij naar verduurzaming. Binnen de vleesgroep is varkensvlees koploper met inmiddels een aandeel van 93%. Kip en rund hebben een aandeel van respectievelijk 22% en 11%.

Doorzetters
De verwachting is dat de bestedingen van consumenten aan producten met een duurzamer keurmerk zal doorzetten. Bij steeds meer supermarktproducten wordt ‘keurmerkloos’ de uitzondering en worden de (grotere) keurmerken de uitzondering de standaard.

Bron: IRI Nederland
Bron: https://www.vlees.nl/nieuws/omzet-voeding-met-keurmerk-in-vier-jaar-verdubbeld/