De Nederlandse consument blijkt een koploper waar het gaat om duurzaam voedsel. Met name Vlees en vleeswaren zagen het afgelopen jaar als categorie de grootste stijging waar het ging om de aankoop van duurzame producten.
Terwijl de totale omzet in voeding in supermarkten met 4,2% groeide in 2019, groeide de omzet in voedselproducten met onafhankelijk keurmerk met 26%. Dit blijkt uit de laatste cijfers van de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI. Deze groei is niet alleen fors maar ook aanhoudend. In 2018 en 2017 was de groei namelijk respectievelijk 16% en 30%. Het aandeel van duurzamere keurmerken in de supermarktverkopen is inmiddels 19,2%.
Op categorie-niveau zijn eieren en vis de groepen met het hoogste aandeel in keurmerken (82% en 74%) en heeft de groep Brood & Banket het laagste aandeel (1%). Het aandeel AGF is 9,8%. In absolute euro’s zijn de categorieën vlees en vleeswaren het grootst (resp. €860M en €762M). De categorie zuivel is de productgroep die de hoogste groei laat zien (+125%).
Omzetcijfers van producten met een keurmerk in andere afzetkanalen dan supermarkten, zoals horeca, catering markten en speciaalzaken zijn nauwelijks beschikbaar. De ervaring van leveranciers van producten met een onafhankelijk keurmerk is dat de afzet van duurzamere producten daar fors achterblijven bij supermarkten, waar het werken met vaste ketenstructuren en eigen of onafhankelijke duurzamere keurmerken meer de standaard is.
bron: IRI Nederland