Van Vleeschwaar

NIEUWVEEN – Het aantal voedingsmiddelen met een verlaagd zoutgehalte in supermarkten neemt sinds een aantal jaren sterk toe. Aanleiding hiervoor is het in 2014 opgestelde Akkoord Verbetering Productsamenstelling. Fabrikanten en formules zijn druk bezig om de smaak en kwaliteit van bewerkt voedsel te behouden met een beduidend lagere hoeveelheid zout. Dat vertellen Henrieke Crielaard, manager gezondheid bij het CBL, en Marian Geluk, directeur van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI), in een uitgebreid interview. Levensmiddelenkrant wil van hen weten welke stappen de branche heeft gezet om het zoutgehalte in producten te verminderen en tegen welke problemen zij zijn aangelopen. Een groep waarbinnen de afgelopen jaren al veel is veranderd in de categorie zoet & hartig broodbeleg. Die bestaat uit ruim 700 producten. Voor 42 procent van de producten wordt het zoutgehalte aangepast. Het gaat dan bijvoorbeeld om aardappelsalades, brood- en toastsalades, hummus, tapenades, vleeswaren en kaas. Het hele artikel is HIER te lezen.

‘Zoutreductie mag voedselveiligheid nooit in gevaar brengen’

Luiten Vleeswaren doet er naar eigen zeggen veel aan om het zoutgehalte in zijn producten te verminderen. “We hebben ons samen met de gehele vleeswarenbranche aan een convenant gecommitteerd om zout te reduceren. Daar waar het mogelijk is om dit op een verantwoorde manier te doen, is dat inmiddels gebeurd. We praten over zout, maar eigenlijk gaat het over natrium, dat samen met chloride de samenstelling van keukenzout is. Natrium is in veel gevallen onderdeel van hulpstoffen die worden gebruikt om producten voedselveilig en stabiel te houden. De oplossing is vaak veel ingewikkelder dan het simpelweg verminderen van het toegevoegde zout. De smaak van ossenworst is van origine hartig en kruidig, waardoor het lastig is om de samenstelling aan te passen zonder dat het de smaak negatief beïnvloedt.

Naast kwaliteit is de voedselveiligheid ook een issue. Zout is namelijk een belangrijk natuurlijk conserveermiddel in nagenoeg alle vleeswaren. En aan de kwaliteit en voedselveiligheid doen we geen concessies”, legt manager productontwikkeling Ruud Luiten uit. Stapsgewijs heeft Luiten Vleeswaren de afgelopen tien jaar haar recepturen opnieuw bekeken en aangepast. De laatste zeven jaar is dat in sneltreinvaart gegaan, mede door de marktwerking. “De overheid legt zoutreductie op en ook retailers vragen erom. Voorheen kon het zijn dat een product 2,5 procent zout bevatte, maar in veel gevallen is dat nu 1,6 procent. Dit heeft geen invloed op de houdbaarheidsdatum van onze producten.” Volgens Luiten zijn ambachtelijke producten met meer smaak en uitstraling een van de grote ontwikkelingen voor de komende jaren. “Filet speciaal, filet met pesto of tapenade. Alles wordt veel uitbundiger en dat is in de hele categorie te zien. In het schap van zoet broodbeleg denk ik dan aan de smaken en vorm van hagelslag die de consument zelf kan tappen bij diverse supermarkten.”

Bron AFBEELDING