Door de jaren heen is de slagersbranche enorm veranderd. De vleesconsumptie is sterk afgenomen. Alhoewel het minder consumeren zich de afgelopen jaren heeft gestabiliseerd, is de daling van totale bestedingen beperkt gebleven doordat de consument eerder een duurder stukje vlees zal kopen. Verder zijn er aspecten zoals veranderende consumentenprofielen, duurzaamheid, online verkoop en gemak die beroep doen op het ondernemend vermogen van de slager. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de vegetarische vleesvervangers, een markt die jaarlijks groeit met gemiddeld 4%. Kortom, de slagersmarkt heeft te maken met forse uitdagingen. De vleesconsumptie loopt terug en er is een andere houding ontstaan tegenover vlees. Zien we dit ook terug in de beoordelingen over slagers in Nederland? Wat vinden klanten echt belangrijk? Places Nieuws zocht het voor u uit.
Klantreviews
Van honderden verschillende slagerijen in Nederland zijn klantreviews verzameld. Deze reviews zijn afkomstig van Telefoonboek.nl. Klanten hebben hier de mogelijkheid om in contact te komen met het bedrijf waar ze naar op zoek zijn en beoordelingen achter te laten met hun ervaringen. In totaal zijn er 1268 reviews over slagerijen verzameld en werd er een 8.6 als gemiddeld cijfer gegeven. Daarvan was 86% positief en gaf een voldoende met een gemiddeld cijfer van 9.5. Een voldoende wordt gecategoriseerd als een 6.0 of hoger. De resterende 14% van de bezoekers was minder positief. Zij gaven een gemiddeld cijfer van een 3.1. Een onvoldoende is een cijfer die lager is dan een 6.0.
Waar zijn klanten tevreden over?
Het valt op dat klanten in hun positieve reviews de slagerijen prijzen om hun vakmanschap, vriendelijkheid en kwaliteit van het vleeswaren. Onderstaande reviews illustreert deze tevredenheid: ‘Snelle en vriendelijke bediening. Kwaliteit altijd goed!! Bij feestdagen altijd genoeg personeel waardoor korte wachttijden!! De filet americain is super! Kortweg fijn slagersbedrijf.’ ‘Heel goede slagerij geweldig vlees en de biefstuk iedere week op donderdag heerlijk. De bediening is ook heel goed. En de service ook. De openingstijden is ook prima je hebt de hele dag om je boodschappen te doen. De aanbiedingen iedere week kijken wij naar uit.’
Waar klagen klanten over?
Het kan voorkomen dat klanten ontevreden zijn over bedrijven. Een klein deel van de beoordelingen is beoordeeld met een onvoldoende. Sommige klanten waren negatief te spreken over niet waargemaakte verwachtingen, hygiëne of bedorven producten. Zo blijkt uit twee reviews het volgende:
- ‘Lams gekocht, bij thuiskomst raar smaakje. Blijkt redelijk bedorven te zijn. Dit gemeld bij slagerij maar werd heel laconiek gereageerd. Prijs/kwaliteit beneden de maat. Hygiëne is volgens mij ook niet helemaal in orde.’
- ‘Niet echt verse producten, maar wel goed voor een last-minute aanschaf, voor groenten in ieder geval. Ik kwam voor het eerst langs voor vlees, maar daar stapte ik van af na het zien van meerdere vliegen in de vitrine. Voor verpakte producten een prima zaak, maar wel wat aan de prijzige kant.’
Conclusie
Over het algemeen is het overgrote deel van de klanten tevreden over hun slagers. Klanten waarderen voornamelijk het vakmanschap en de service die gepaard gaat bij het slagerschap. Persoonlijk contact is blijkbaar een belangrijk aspect, waarbij klanten het prettig vinden wanneer er rekening wordt gehouden met hun wensen. Ondanks dat het merendeel van de slagerijen in Nederland het goed doen, zijn er ook enkele slagerijen die een negatieve review hebben gekregen. Alhoewel de reviews persoonsgebonden zijn, is het als ondernemer van belang dat u beseft dat online reviews belangrijke maatstaven voor (potentiële) klanten zijn die zij meenemen in hun besluitvorming om daadwerkelijk een aankoop bij u te doen.
Bronvermelding: https://www.places.nl/nieuws/insights/dag-slager–klanten-prijzen-slagers-vakmanschap-kwaliteit-en-vriendelijkheid/
Bron afbeelding: Pixabay